tirsdag den 29. marts 2016

Netperiode opg. 1

Udvælgelsen af min biotop

Det var ikke svært og beslutte mig for valget af min biotop. Det skulle være et sted jeg kom ofte, og ikke skulle køre langt efter. Havde egen baghave i overvejelserne men måtte sande at den ikke ville byde på nok stof til opgaven. Derfor valgte jeg, sammen med min lille familie (herefter benævnt arbejds-holdet smil) at udforske min mors have på Odensevej i Middelfart. Haven byder på mange forskellige oplevelser og indtryk, alt fra urtehave, frugttræer, store spændende blomsterbed, havebassin, fugle-huse m.m. Man støder på alt der kan blomstre i det danske klima til alt der kan flyve, kravle, gå og svømme, så jeg og arbejds-holdet er spændt på hvad vi vil møde på vores "ekspedition" på dette modul. 


Skitse over min biotop

Kommer snarest (under udarbejdelse).


Opgave: indsaml 10 planter

Plante 1:

Plante 2: Påskeliljer

Plante 3:

Plante 4:











Plante 5: Engblommer

Plante 6: Gemserod

Plante 7: Julerose

Plante 8: Pagodebusk

Plante 9: Rødtjørn

Plante 10: Skovanemoner







































































































Opgave: indsaml 10 dyr

Dyr 1: blåmejse (han) bygger rede.

Dyr 1: blåmejse (han) bygger rede.

Dyr 1: blåmejse (han) bygger rede.














Dyr 2: guldfisk i havebassin.










Dyr 3: solsort tager sig et bad.

Dyr 3: solsort tager sig et bad.

Dyr 3: solsort tager sig et bad.











Dyr 4: due på spadseretur.

Dyr 4: due på spadseretur.


Dyr 5: gråspurv holder middag.

Dyr 5: gråspurv holder middag.


































Dyr 6: Brombasse og sin blomst





















Dyr 7: Regnorme












Dyr 8: Snegl med hus










Dyr 9: Skovsnegl

Dyr 10: Edderkop


Dyr 11: Bænkebidder











Ekstra dyr: Stenskolopender, edderkop og bænkebiddere
















Ekstra dyr: Børsteorm (fotograferet uden for min biotop)





















Ekstra dyr: Mariehøne blandt tusindfrø i Grys hånd




































6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej Ida, du er mere end velkommen :) Vi ses, mvh. Johnny

      Slet
  2. hejsa Johnny

    Du er kommet godt i gang - overvej at udfordre dig selv med lidt vilde planter, så typisk vil være dem du støder på i dit kommende pædagogiske arbejde... der er tilsyneladende ikke meget ukrudt i din mors have ;-) Kig også gerne efter hvirvelløse dyr - se grundbogen om hvirvelløsedyr (side 109-). Prøv at kigge på gråspurven igen - kunne det være en anden slags spurv?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har taget billeder af kryb og kravl som er i forarbejdnings-stadiet (billederne), og jeg retter mit bud fra gråspurv til skovspurv pga. de sorte prikker :)

      Slet
  3. Hej Johnny! Hvordan går det med biotopopgave 2 og de 4 aktiviteter? Mvh Ib

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Ib, jamen det er i planlægningsfasen for at sige det som det er. Jeg har handlet ind til kartoffelfælde, ligesom jeg har en bue og pil aktivitet planlagt. Jeg ville oprindeligt have brugt min søn (delebarn) men kan godt ske jeg må lave det uden ham. Jeg tænker også noget bål og måske noget birkesaft hvis det kan nås endnu...

      Hvordan foreslår du jeg griber det an, for det er jo nemt nok og lave disse aktiviteter, men der skal vel en kort beskrivelse med omkring hvordan og hvorfor jeg/vi gør som vi gør?

      Slet